Weer geen Sociale en Betaalbare Woningen in Vught

6 april 2023

Weer geen Sociale en Betaalbare Woningen in Vught

Foto: SP

In de aanloop naar de verkiezingen van 2020 beloofden alle politieke partijen betaalbare woningen voor iedereen. Van de VVD werd niet veel enthousiasme verwacht voor sociale woningbouw, maar Gemeentebelangen leek na jaren van terughoudendheid enigszins voorstander te zijn geworden. De PvdA-GL had zelfs een verkiezingsleus "betaalbare woningen ze komen eraan!" en het CDA en D66 wilden een gezonde mix van woningen.

De SP was hoopvol gestemd, eindelijk zouden er sociale en betaalbare woningen komen waar zij al jaren om vragen. Maar helaas blijkt dat de politieke beloftes weinig waard zijn. Het eerste bouwproject in gemeente Vught dat door het college van VVD, D66, CDA en PvdA-GL wordt gerealiseerd, het CPO-project Den Hoek, biedt geen ruimte voor betaalbare woningen.

Het is verbazingwekkend dat de beloften van deze partijen niet worden waargemaakt. In Vught is er al jaren een schrijnend tekort aan betaalbare woningen. Mensen moeten soms jaren wachten op een huurwoning of kunnen simpelweg de hoge huurprijzen niet betalen. Het lijkt erop dat politieke partijen dit probleem erkennen, maar in de praktijk is er weinig actie te zien.

De SP zal zich blijven inzetten voor betaalbare woningen voor iedereen. Het is tijd dat politieke partijen hun beloften waarmaken en serieus werk maken van de woningnood in Vught. Het is onacceptabel dat mensen in ons land geen betaalbare woning kunnen vinden en dat er geen ruimte lijkt te zijn voor oplossingen. Het is de hoogste tijd dat politieke partijen hun verantwoordelijkheid nemen en concrete maatregelen nemen om deze crisis op te lossen.

Sjoerd Janssens