Eenrichtingsverkeer

2 februari 2006

Eenrichtingsverkeer

Het staat er nog niet eens zo lang: het gezondheidcentrum in de Vliertstraat. Toch vond de gemeenteraad (op initiatief van Gemeentebelangen) het noodzakelijk de situatie te evalueren. Het gezondheidscentrum zou niet erg goed bereikbaar zijn voor automobilisten?

Hoezo, niet goed bereikbaar? Het gezondheidscentrum is zeer goed bereikbaar voor automobilisten. Daarvoor moet je wel vanaf de centrumzijde de Vliertstraat inrijden. Er is daar immers eenrichtingsverkeer ingesteld. Komende vanuit Vught Zuid moet je met je auto dus even om het Reeburgpark heen, terwijl fietsers en openbaarvervoer er ook gewoon via de Vlasmeersestraat kunnen komen. Je maakt dus even een 'ommetje' alvorens je met je auto bij het gezondheidscentrum bent. De bereikbaarheid is dus prima maar je moet wel even om het Reeburgpark.

De oplossing van GB, VVD en D'66 is: draai de richting van het eenrichtingsverkeer in de Vliertstraat (en een deel van de Vlasmeersestraat) gewoon om. Even dacht ik nog dat ze een grapje maakten maar het bleek een serieuze overweging. Blijkbaar rijden bij deze partijen de bezoekers van het gezondheidscentrum alleen naar het gezondheidscentrum toe en hoeven ze daarna niet meer terug naar huis.

Het omdraaien van de rijrichting lost het natuurlijk niet op. Het is een kwestie van op de heen reis omrijden of op de terugweg. Of gaat bereikbaarheid alleen over hoe je ergens komt?