24 november 2015
Ooit, lang lang geleden, maakte een Nederlandse horecafamilie gehakt van wat toen nog geen ‘fastfood’ heette. Terwijl een innovatie-genie als McDonald niet verder kwam dan het een ‘bun’ met biefstuk als beleg, zette de familie Van der Valk door heel Nederland heen motels neer die dan weliswaar oneerbiedig ‘vreetschuren’ werden genoemd, maar die zo vol zaten dat het niet anders kan dan dat bijna iedereen er wel eens gegeten heeft. De rijk gevulde menukaart stelde culinair natuurlijk niets voor, het personeel werd natuurlijk zwaar uitgebuit, en de geldstromen van de restaurants naar messenfabrieken en bouwondernemingen zouden zelfs in het huidige ‘Big Data’-tijdperk onnavolgbaar zijn geweest. Maar toch, het had wel ‘iets’. Die elk-familielid-krijgt-zijn-eigen-restaurant-waaier. Appelmoes met een kers erop, kon het knusser? Bij McDonalds, waar ze drukte maken als ze bedacht hebben dat je een milkshake kunt aanlengen met wat bananenprut, daar hebben ze nu nog steeds geen appelmoes.
Lees verder