Oud papier

9 februari 2006

Oud papier

Ik heb er vele zaterdagen lopen 'scheuren en stampen'. Het was een kunst om zoveel mogelijk papier in die container te krijgen. Want elke container meer, leverde extra kosten op en dus minder inkomsten. Dat geld hielden we liever voor de vele activiteiten van de JEEP. We waren de tijd toen al ver vooruit: Het was een van de eerste vormen van gescheiden afvalinzameling waarmee we een steentje bijdroegen aan het recyclen van papier en tevens de afvalberg verminderden. Daarnaast leverde het iets op voor de JEEP-kas (al schommelde de prijs sterk) en dat terwijl iedereen zijn papier gratis kwijt kon.

Dat kon natuurlijk niet zo voort duren. Afvalverwerking werd 'big business' en dan blijk je als stichting zonder winstoogmerk opeens oneigenlijke concurrentie. Maar dat los je dan in stijl op: afkopen! Je geeft het clubje wat geld zodat ze niet langer in de weg lopen, laat iedereen weer meebetalen voor het ophalen van hun oudpapier en geeft de winst aan de afvalverwerker. Leve de marktwerking!

Maar dan die afkoop regeling? Hoeveel en voor hoe lang? De gemeente wil er van af en de JEEP kan niet zonder. Het lijkt over geld te gaan maar het gaat natuurlijk over de voorzieningen om activiteiten te organiseren voor en met jeugd en jongeren in goede accommodaties. De JEEP heeft zijn accommodatie zelf gebouwd en in eigen beheer. De gemeente weet uit eigen ervaring wat daar de kosten van kunnen zijn. Maar daar wil men in het geval van de JEEP natuurlijk even niets van weten. Tegenwoordig is alles vooral te duur, houden we ons onverkort aan zelfbedachte regeltjes en draaien we dus een belangrijke vrijetijdsbesteding voor onze jeugd en jongeren op formele gronden de nek om.

Mooi zo'n afspraak. Zwart op wit. Maar voor de gemeente slechts oud papier!