Zwartepieten

2 november 2006

Zwartepieten

Sinterklaastijd breekt weer aan. Maar betekent dat dat we elkaar de zwartepiet mogen toespelen? In het openbare debat over de afvalverwerking, of beter de sluiting van het Kringloopbedrijf Vught (KBV), leek het er even op. Marion van de Velde (GB) dacht de verantwoordelijkheid over de inzet, het proces en het feit dat de milieustraat uit Vught gaat verdwijnen fijntjes bij de nieuwe coalitie te leggen. "Als de SP het had gewild hadden ze het in april of mei nog kunnen keren". Nu zou je kunnen denken dat als je het maar wil dat het ook moet kunnen. Toch ligt de situatie wat complexer en daar is nu juist het GB in belangrijke mate verantwoordelijk. Dus niet bepaald het moment om te gaan strooien met verwijten.

In maart stapten we als SP in een nieuwe raad. Alle andere fracties hadden in december 2005 unaniem besloten onder welke voorwaarden onderhandeld zou worden met het KBV en dat we indien dat zou mislukken naar 'Den Bosch' zouden gaan. De onderhandelingen waren niet succesvol verlopen en vanaf 7 maart startte dus - volgens raadsbesluit - de onderhandelingen met Den Bosch. Juist de unanimiteit van het raadsbesluit maakte een alternatieve aanpak kansloos. De enige mogelijkheid die er bestond om het verlies van de milieustraat te voorkomen was volledig tegemoet te komen aan de wensen van het KBV. Dat zou echter zeer ver boven het juist door deze fracties unuaniem vastgestelde maximum gaan. Met een dergelijk voorstel zouden zij allen terug moeten komen op hun eerder genomen besluit. Niet erg realistisch, dus.

Het had wel anders gekund als er meer ruimte was geweest in tijd en in de bandbreedte van de onderhandelingen, maar dat had dan in het bewuste raadsbesluit van december 2005 geregeld moeten worden. Vanaf maart was er nu eigenlijk geen realistische mogelijkheid meer voor behoud van het KBV. Vanaf dat moment ontbrak immers de noodzakelijk tijd om tot een volwaardige openbare aanbesteding te komen. Indien op dat moment de gemeente en het KBV het alsnog eens waren geworden ontbrak het mogelijke concurrenten aan de fysieke mogelijkheid om tijdig de afvalverwerking over te nemen van het KBV.

Het was dus wel erg gemakkelijk om de verantwoordelijkheid naar de SP te schuiven. Niet netjes ook. Blijkbaar valt de surprise GB wat tegen en is men vergeten dat ze het zelf hebben ingepakt. Of zoals Sinterklaas het zou zeggen:

Niet zo blij met dit geschenk,

dat niet veel kosten mocht?

Wacht dan even en bedenk

dat je het zelf hebt uitgezocht.