Geduld

28 januari 2007

Geduld

Geduld is een schone zaak. Maar dat geldt alleen als je er zeker van bent dat het uiteindelijk wel goed komt. Dan is het een kwestie van doorzetten of doorbijten tot het doel gerealiseerd wordt. Het is wel wat anders als het onduidelijk wordt of en hoe het gewenste resultaat bereikt gaat worden. Dan gaat het niet om geduld maar om uitstel. En van uitstel komt - uiteindelijk - afstel. En met dat vooruitzicht wordt ik plots heel ongeduldig.Ik doel hiermee op de door de SP voorgestaane sociale huisvesting in Vught. We waren er helder over in ons programma: "De SP streeft naar minimaal 50% van het aantal woningen in de sociale huursector en van het resterende deel aan koopwoningen: 20% voor starters op de woningmarkt." We vertaalden dat in het bestuursakkoord naar: We bouwen tot 2015 met name goedkope huurwoningen (tot 307 euro/maand), midden huurwoningen (van 307 tot 440 euro /maand) en goedkope koopwoningen (tot 160.000 euro)". Daarbij namen we het 'woonwensenonderzoek 2004' en de ambities verwoord in het Waalbos-convenant als uitgangspunt. Helder denk je dan. College, gemeente aan de slag!

Maar niets van dat alles. Eerst geconfrenteerd met een 'Prestatiecontract met Ons Bezit' dat in geen enkel opzicht de geest van het bestuursakkoord lijkt uit te stralen. Dat kon dus niet rekenen op de steun van de raad. Maar na het zomerreces komt het Prestatiecontract eenvoudig onveranderd terug in de raad. Ook het oordeel van de raad is dan onveranderd. Weer drie maanden verloren en nog geen resultaat!

Dan lijkt de behandeling van de kadernota het aangewezen moment om de plannen van het college met betrekking tot de woningbouw uiteen te zetten. Maar ...... nog niet. Het college komt er de volgende termijn mee, ofwel februari 2007!

Het uiterst bescheiden deel sociale huurwoningen dat voorzien is in fase 1 van Vught Noord levert deze dagen ook nog eens gespreksstof op als een overeenkomst voor de bouw van deze woningen met 'Ons Bezit' uitblijft. Daarnaast is er een vertraging op komst in de realisatie van de nieuwe woonvisie 2007 en als klap op de vuurpijl ligt er nu een opiniestuk voor over de meerjarenplanning woningbouw 2007-2010 dat een regelrechte kopie lijkt van het opiniestuk dat we met de raad in december reeds bespraken. Zo zijn we 9 maanden na de geboorte van het bestuuursakkoord nog geen steen in de goede richting opgeschoten.

Mijn geduld raakt op. Ik tel tot tien ....