Het jaar van het varken

5 januari 2007

Het jaar van het varken

Nieuwjaar is natuurlijk flauwekul. Niet meer dan een toevallig met elkaar afgesproken moment waarop we het ene jaar af sluiten om het volgende te beginnen. Met elkaar? Nou niet echt. Ook over de jaartelling zijn we het niet eens met elkaar. Zo ving het joodse jaar 5767 op 22 september 2006 aan, begint voor moslims op 31 januari 2007 het jaar 1427, vangt op 16 maart voor Hindoes het jaar 1509 aan en vieren chinezen in Nederland op 17 februari 2007 om 17.14 uur hun overgang naar het jaar 4704. Dan start het jaar van het varken.

En over varkens gesporken. Laatst zag ik er nog enkele die de luxe hadden gemoedelijk met hun stopcontactneus door de modder te wroeten en daarbij met hun krulstaart konden kwispelen. Maar het merendeel van de hele familie is levenslang in het donker opgesloten, kan de kont niet keren en komt met geen mogelijkheid door de betonnen vloer heen. Daar geen jaar van het varken, zolang leven ze doorgaans niet. Misschien reden voor een nieuw voornemen: geen varkensvlees!

Daarbij vinden we joden en moslims weer op ons pad. Zij hebben varkensvlees allang afgezworen. Welk jaar het ook is.