Pardon?

3 juli 2007

Pardon?

We informeerden vorige week naar de wijze waarop de burgemeester voornemens was om te gaan met hen die gebruik wilden maken van de pardonregeling in Vught. Zouden zij ingeschreven worden in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en daarmee gerigistreerd inwoner worden van Vught met bijbehorende rechten en plichten? En dan hadden we het nog niet over hoe de burgemeester dacht om te gaan met hen die buiten de boot vielen en geen gebruik zouden kunnen maken van de pardonregeling.

Het antwoord in de raadsvergadeing was wat al te criptisch en recht in de leer. het kwam er op neer dat de burgemmeester zich wilde houden aan de afspraken met de minister. "Niet meer en niet minder" klonk het kordaat. Maar de landelijke discussie gaat nu juist over de omgang met illegale asielzoekers die (bij nader inzien) niet in aanmerking komen voor de pardonregeling. Er zijn burgemeesters die de namen van hen niet wensen door te geven. Het ministerie heeft dat wel graag om ze vervolgens het land uit te kunnen werken. De VNG zegt dat daarover geen uitdrukkelijke afspraak bestaat. Het is dus aan de burgemeester.

Met het antwoord van de burgemeester krijg ik nu de indruk dat deze de minister wil volgen: aangeven dus! En dat is nou precies wat we niet willen als SP. 'Onze burgemeester' zou zich in moeten zetten voor het opnemen van illegalen niet voor het uitzetten ervan. We zullen als SP voorkomen dat de burgemeester hierin een eigen lijn kan bewandelen die niet die van ons is. In september nemen we een initiatief hiertoe. Maar voor hun veiligheid adviseren we illegalen allereerst zich goed te laten informeren over hun kansen op een pardon. Om te voorkomen dat ze zonder pardon het land uitgezet worden.