Ons Vught

28 november 2007

Ons Vught

Een nieuwe politieke beweging? Of groepering? Maar in ieder geval geen partij. Oud SP-ster Elise Adriaanse wil met haar nieuwe beweging 'Ons Vught' wat draagvlak organiseren voor haar eenvrouwsfractie. Geen overbodige luxe lijkt me. Het kan behoorlijk eenzaam zijn in een eenpersoonsfractie, zeker wanneer je een achterban ontbeert. Prettige bijkomstigheid van een beweging is natuurlijk dat je geen leden hoeft te registreren en elke reactie op de website opgepakt kan worden als een sympathie betuiging. Voor je het weet ben je sympathisant en maak je onderdeel uit van een beweging.

Nu mag iedereen van mij zichzelf gelukkig maken met het idee dat je onderdeel uitrmaakt van een beweging en je daarmee gewaardeerd voelt. Maar de 30 tot 35 sympathiebetuigingen (voor wat die waard zijn) zijn nog geen stemmen en legitimeren op geen enkele wijze de huidige raadszetel van Elise Adriaanse.

Een beweging is geen partij, maar heeft ook geen programma. Als je al sympathiseert weet je hooguit met wie, maar niet met wat. Elise lijkt zich evenwel tot doel te hebben gesteld vooral klein te blijven, want zo stelt zij "hoe groter de partij, des te minder individuele inbreng er is". Een kleine beweging met volop individuele inbreng dus. Met minder mensen ben je het sneller eens. Wie kan daar nou nog bezwaar tegen hebben?

Misschien was het beter geweest de beweging 'Mijn Vught' te noemen.