(On)sportief

3 juli 2009

(On)sportief

De oppositie zag gisteren de kansen schoon. De coalitie was bij afwezigheid van Cees van den Heuvel (CDA) en Suzanne van Wiggen (PvdA/GL) in een krappe minderheid. Dat bood mogelijkheden een flinke stempel te zetten op het huisvestingsbeleid van de gemeente. Althans dat dachten de oppositiepartijen.

Maar toen de coalitie aankondigde voor de stemming de van een operatie herstellende Suzanne van Wiggen te gaan halen (waarmee de stemmen zouden staken), keurden de oppositie dat af. "Dat willen we niet hebben", "onverantwoord" en Tom van Erp ging zover dat hij aankondigde dat als Suzanne gehaald werd, hij demonstratief zou vertrekken.

Maar dat betekende vreemd genoeg niet dat de oppositie bereid was de stemming uit te stellen. Marion van de Velde noemde het onsportief dat de coalitie niet een keer zijn verlies wilde nemen en wilde de stemming doorzetten. De humanitaire overwegingen om de herstellende Suzanne vooral niet van huis te halen, haden dus vooral een politiek doel.

In het verleden toonde de raad en met name de coalitie zich heel wat schappelijker. Bij afwezigheid van raadsleden wegens familieomstandigheden zijn eerder raadsleden bij de stemming de zaal uitgelopen om de verhoudingen te herstellen of zijn agenda's omgegooid. Het is allemaal geen verplichting maar wel een geste.

Jammer dat deze traditie gisterenavond om zeep is geholpen.