Rekenwonder 9

10 juli 2013

Rekenwonder 9

Goed, de nieuwe bouwplannen voor 2013 tot 2016.

Als we Gemeentebelangen moeten geloven zouden we hierin weer zicht moeten krijgen op sociale woningen in Vught.

In de tabel staat het overzicht.

Het college stelt dat het aandeel sociale huur en koop 31% bedraagt, waarvan het aandeel sociale huur 17%. Ook hier rekent het college weer inclusief 2012. Kijken we alleen naar 2013 t/m 2016 dan resteert:

158 / 483 x 100 = 33 % sociaal, waarvan 137 / 483 x 100 = 28 % sociale huur.

Dat lijkt zowaar een forse verbetering.

Maar ook hier past het college een truc toe. Op deze korte termijn planning plaatst het college maar liefst 2 bouwplannen die niet concreet zijn. De beide locaties zijn nog niet eens in exploitatie genomen. Het betreft (wederom) de locatie Irenelaan (50 woningen waarvan 46 sociaal) maar nu ook een plan Vughterstede (60 sociale zorg gerelateerde woningen). Deze laatste is niet eens genoemd in de rapportage grondbedrijf, maar toegevoegd (juist in 2016) om het aandeel sociaal flink op te krikken.

Kijken we dus naar de concrete plannen in de periode 2013 t/m 2016, dan resteert

52 / 373 x 100 = 14 % sociaal, waarvan 32 / 373 x 100 = 8 % sociale huur.

De verbetering heeft dus nog niet plaatsgevonden. Althans niet in concrete plannen.

Bedenk dat in diezelfde periode het college ook (123 - 32 = ) 91 midden dure koopwoningen en (234 - 3 =) 231 dure koopwoningen realiseert. Tezamen betreft het een aandeel van:

322 / 373 x 100 = 86 %

Het is duidelijk. Met creativiteit kun je de cijfers flink oppoetsen. Maar deze coalitie bouwt slechts voor kapitaalkrachtige mensen, voornamelijk van buiten Vught. Het is geen antwoord op de vraag van Vughtenaren die hier willen blijven wonen. Voor deze Vughtenaren geeft deze coalitie niet thuis!