liefdadigheidbelasting (2)

17 december 2013

liefdadigheidbelasting (2)

Liefdadigheidsbelasting! Ik was er even vanaf. Ik meende dat er een eerlijke verdeling van de liefdadigheid mee te organiseren was. Maar daar schijnen allerlei haken en ogen aan te zitten. Liefdadigheid is naar het blijkt nu plotseling iets vrijwilligs. Als je dat verplicht is het geen liefdadigheid meer. Dat kan natuurlijk niet.

En jawel: er is een overeenkomst met de voorstellen van staatssecretaris Kleinsma. Zij wil vrijwilligerswerk ook verplichten aan iedereen die een bijstandsuitkering krijgt. Maar als je dat verplicht is het geen vrijwilligerswerk meer. Dat kan natuurlijk niet.

Het is net even anders. In werkelijkheid bedraagt de liefdadigheidsbelasting € 3,- per Vughtenaar per jaar. Die wil het college namelijk stoppen in de regio Noordoost Brabant. En als we wethouder Seuren (D66)mogen geloven, nemen de in Vught woonachtige "captains of industry" dat geld mee naar Vught. En als het dan nogmaals meezit geven ze dat weer gul aan sociale doelen, fondsen en verenigingen.

Dus is de werkelijke liefdadigheidsbelasting de € 3,- die iedere inwoner van Vught betaalt om liefdadigheid onder de "happy few" te stimuleren. In dit geval zonder enige garantie dat liefdadigheid er ook door wordt bevorderd.

Dat kan natuurlijk niet.