Rekenwonder 13
Rekenwonder 13
De coalitie heeft in het bestuursakkoord een opvallende zin laten opnemen:
“De onroerendezaakbelasting (ozb) zal slechts trendmatig verhoogd worden en waar mogelijk verlaagd, tenzij investeringen in het spoor en/of de N65 het nodig maken om daarvan af te wijken.”
Hieraan gaan we 2 berekeningen doen:
Nummer 1:
Een verhoging van de OZB met 1 % betekent voor de gemeente Vught een extra opbrengst van ongeveer 70.000 euro. Er geldt een maximale verhoging die jaarlijks wordt vastgesteld. Op dit moment is dat 3,5%. Deze (eventuele) maatregel levert dus maximaal:
3,5 x 70.000 = 245.000
euro op om daarmee bij te dragen aan het spoor en/of de N65.
Bij de N65 spaart Vught nu 10 miljoen en bij het spoor hebben we het inmiddels over een Vughtse investering die nog eens ruim tweemaal zo groot is. Er wordt met investeringen voor aansluitingen gesproken over 22,5 miljoen. Daarmee draagt een OZB verhoging voor
245.000 / 32.500.000 x 100% = 0.75%
bij aan de investeringen in het spoor en/of de N65.
Het plaatst die opvallende zin plotseling in een ander perspectief. Een ozb-verhoging kan veel doelen dienen, maar levert eenvoudig geen wezenlijke bijdrage aan de noodzakelijke investeringen voor het spoor en/of de N65.
Maar waarom staat die zin er dan?
Het is een truc! De ozb kan nu verhoogd worden om kleinere doelen te financieren, maar daarvoor moet men dan wel zorgen dat de ozb verhoging toegeschreven kan worden aan de N65 of het spoor.
Althans, dat is een mogelijkheid die deze coalitie duidelijk open wil houden. Maar gebeurd dat ook?
Nummer 2.
Guus van Woesik (GB) liet zich bij bespreking van het bestuursakkoord al eens ontvallen dat hij het begrotingstekort komende jaren financiert met een aanvulling van de algemene reserve ter grootte van 7 miljoen. Dat bedrag wordt genoemd in “Inventarisatie Ombuigingsmogelijkheden 2015 – 2018” van januari 2014. En is als volgt opgebouwd:
winst Stadhouderspark (verkoop tuingronden aan Bouwfonds) = 2 miljoen
Afroming reserve groenonderhoud
Stadhouderspark = 5 miljoen
Totaal: 5 + 2 = 7 miljoen
Maar wat heeft dit nu te maken met die ozb zult u zich afvragen.
Welnu, de hier genoemde 2 miljoen welke als winst- neming uit Stadhouders wordt onttrokken was eerder voorbestemd om het potje voor de N65 te vullen. Door het nu in te gaan zetten voor andere doelen wordt het dus aan de N65 onttrokken. Zo ontstaat er vanzelf een reden om de ozb te kunnen verhogen.
Laat u dus niets wijsmaken. Een OZB verhoging kan heel zinvol zijn. Bijvoorbeeld om het armoedebeleid op peil te houden (budget 2015 = €50.000,-) of huishoudelijke hulp te blijven garanderen (tekort 2015 = € 110.000,-). Maar het heeft geen enkele betekenis voor de investeringen voor het spoor en/of de N65.
- Zie ook:
- Henri Swinkels
Reactie toevoegen