Ontoerekeningsvatbaar

29 maart 2011

Ontoerekeningsvatbaar

Ze smijten met miljoenen. Natuurlijk niet van henzelf maar van de gemeenschap. Dat is wel zo makkelijk. Eerst geven de raadsleden van de coalitiepartijen VVD, GB en D'66 elkaar het ja-woord. Daarna gaat men voor de vorm debatteren in de raad. Altijd met hetzelfde resultaat: de coalitie is het roerend met elkaar eens.

Dat zou op zichzelf geen ramp zijn als deze coalitie blijk gaf van enige visie op de samenleving. Dan zou je denken dat er met een plan gewerkt wordt aan het beter maken van die samenleving. Maar zelfs dat ontbreekt.

Althans er is een visie: geld! De coalitie heeft vooral oog voor geld. Alles is geoorloofd als de gemeente er maar aan verdient. De gekste voorstellen worden aangenomen uitsluitend om de VVD met meer geld te plezieren. En iedereeen in Vught heeft het nakijken.

Langzaam dringt het bij de mensen door dat de coalitie volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard moet worden. Ze zijn het spoor bijster. Rekenen zich rijk met gemeenschapsgeld. En de gewone Vughtenaar betaalt uiteindelijk de tol. Hoelang gaan ze dit volhouden?

Ik verwacht zomaar dat het een gevalletje TBS wordt. Al kun je ook dan met de schrik vrij komen. Tenzij mensen alert zijn en tijdig ingrijpen.

Ik blijf er in geloven!