Voor elkaar

Besturen met elkaar

Er komt weer een Lokale Rekenkamer met externe deskundigen die het gemeentelijk beleid en de effecten daarvan gevraagd en ongevraagd tegen het licht houdt.

• Bij aanvang van de nieuwe raadsperiode laten we de bestuursorganisatie door een onafhankelijke instelling doorlichten op overbodige activiteiten en verborgen geld. We kijken naar nut en noodzaak van niet (volledig) benutte reserveringen, "potjes", budgetten, de inhuur van externe adviseurs en onderzoekers.
  • Voordat Helvoirt en Vught samengevoegd worden krijgen inwoners de gelegenheid zich hierover uit te spreken per referendum.
  • Vught blijft een zelfstandige gemeente.
  • We zijn voor samenwerking met andere gemeenten maar we willen niet dat Vught via bestuurlijke achterkamers in een fusie met andere gemeenten terechtkomt.

•   We houden regionale samenwerkingsverbanden zoals Agrifood Capital opnieuw tegen het licht en beoordelen ze op nut en noodzaak. Waar samenwerking succesvol is maken we er meer werk van; waar samenwerking faalt, wordt die beëindigd.

•   We informeren burgers via voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten actief, vroegtijdig, zonder voorbehoud en begrijpelijk over de ontwikkeling van gemeentelijke plannen.

• We geven de burgers uitdrukkelijk en uitgebreid de mogelijkheden om hun mening te geven bij bouwplannen in heel Vught en verbouwplannen in hun eigen directe omgeving.
  • Openbaarheid is een groot goed en schuiven we niet zomaar terzijde. De SP stemt alleen met beslotenheid in wanneer het gaat over personen of financiële belangen van de gemeente (bijvoorbeeld aanbestedingen). We maken afspraken welke onderdelen vertrouwelijk zijn en voor hoe lang.
  •  We sluiten zoveel mogelijk aan bij burgerinitiatieven in Vught en Cromvoirt.
  • Accommodaties zijn er voor onze inwoners; we zijn er zuinig op maar ze kosten nu eenmaal geld. Exploitatiekosten blijven zo laag mogelijk maar dat geldt eveneens voor de drempel onder de voordeur. Iedereen moet gebruik kunnen maken van de gemeentelijke accommodaties.
  • Op veel manieren hebben de inwoners contact met de gemeente: mondeling, via e-mail of internet, via brieven en telefoontjes, op bijeenkomsten. De inwoners moeten steeds benaderd worden op de manier die het beste past bij de eigen situatie of manier van communiceren.
  • De financiële positie van de gemeente Vught is gezond. Door de grote bijdragen (PHS en N65) die van Vught verwacht worden ten behoeve van het project Rijksinfra is de algemene verwachting dat het onvermijdelijk is, om hierop in te teren. De SP meent dat de huidige extreem lage rentestand voldoende ruimte biedt om via goedkope geldleningen de financiële positie te versterken en mogelijke tegenvallers in de toekomst op te vangen.