Voor elkaar

In een rijke gemeente als de onze, in één van de rijkste landen ter wereld, zouden we met elkaar in staat moeten zijn om voor iedereen een fatsoenlijk huis, goede (thuis)zorg, goed onderwijs en genoeg én gezond eten te garanderen. Zelfs als mensen door omstandigheden, domme pech, hun leeftijd of gezondheid die basisbehoefte voor zichzelf niet meer kunnen organiseren.

De komende tijd komt er nogal wat af op onze gemeente. Binnen afzienbare tijd gaan de N65 en het spoor op de schop. Dat betekent dat er heel veel overlast op ons afkomt, vooral voor de omwonenden. De SP kiest ervoor om niet alleen de direct betrokkenen te confronteren met de lastige situatie maar dat iedereen een deel van de overlast oppakt.

Vught is in de Nationale Monitor Duurzame Gemeente als tweede beste gemeente uit de bus gekomen. Een gemeente is voor de SP pas écht duurzaam als er sociale samenhang is, als mensen elkaar willen helpen, betrokken zijn bij elkaar. Wanneer het bestuur samen met de inwoners van Vught er willen zijn voor elkaar!

Vught scoort weliswaar goed op de Monitor maar aan sociale samenhang ontbreekt er nog wel het een en ander. Er worden nauwelijks woningen gebouwd in de betaalbare sector en evenmin in de sociale sector. In Vught is het voor jonge mensen bijna onmogelijk om er te blijven wonen.

We verdrijven de jongeren en lokken de ouderen, terwijl Vught al een vergrijzende gemeente is. De gemiddelde leeftijd blijft stijgen. De komende vier jaar zet de SP in op een verschuiving van het woningbouwprogramma. Wij willen voor jongeren en starters meer woningen in het goedkopere segment. Woningen van ouderen willen we aanpassen zodat ze langer zelfstandig kunnen wonen.

In Vught heerst helaas ook armoede. De cijfers liegen er niet om. Terwijl de economie weer aantrekt en iedereen het beter zou moeten krijgen, blijven groepen mensen onder de armoedegrens steken. Het gebeurt steeds vaker dat kinderen met honger naar school gaan omdat er thuis niet genoeg te eten is. Soms als gevolg van te weinig inkomen en soms is er wel voldoende inkomen maar is als gevolg van schulden, wat er overblijft niet toereikend. Zo komen arme en rijke kinderen, arme en rijke gezinnen steeds vaker tegenover elkaar te staan in plaats van naast elkaar. Het armoedebeleid moet praktischer en ruimhartiger worden zodat iedereen in Vught voldoende te eten heeft en mee kan doen met het sociale leven in Vught.

Maatschappelijke duurzaamheid kenmerkt zich door duurzaam handelen in relatie met anderen. Duurzaam handelen is te werk gaan met oog voor mens, dier, milieu én economie. Duurzaam handelen is ervoor zorgen dat de drie P’s (people-planet-profit) in balans zijn. De SP in Vught werkt aan een samenleving die voor alle inwoners duurzaam is.

Wilt u meer weten over de SP in Vught en Cromvoirt? Op onze website www.vught.sp.nl vindt u meer informatie over onze standpunten en activiteiten. Vragen kunt u stellen via de mail: vught@sp.nl

Natuurlijk reken ik erop dat u 21 maart 2018 gaat stemmen! En vanzelfsprekend hoop ik dat wij uw stem mogen krijgen!

Suzanne van Wiggen

lijsttrekker voor SP Vught en Cromvoirt