Voor elkaar

Duurzaam leven met elkaar

De SP kiest voor een samenhangend duurzaamheidsbeleid. In een duurzame wereld stem je de behoeften van mensen, de omgeving en de kosten en baten op elkaar af. De aarde wordt niet uitgeput voor de volgende generatie. De aarde wordt zo gebruikt dat de toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Momenteel gebruiken we met z’n allen teveel van de wereld. Vooral teveel energie maar ook teveel grondstoffen. Met goed beleid kun je voorkomen dat Vught als gemeente teveel energie en grondstoffen gebruikt.

• We besparen energie door te kiezen voor energiezuinige apparatuur en middelen.
  • We helpen en ondersteunen initiatieven voor energiebesparing zoals energiecoöperaties (burgerinitiatief Vughtse Energie Transitie).
  • We gaan werken aan een gemeentelijk of regionaal energiebedrijf. Zie de vele voorbeelden in Duitsland en de notitie ‘Duurzame energie voor Oss; realistisch, democratisch en lokaal: energieopwekking in Oss’.
  • De gemeente Vught geeft het goede voorbeeld bij gemeentelijke gebouwen door gebruik van duurzame materialen en indien mogelijk van zonnepanelen.
  • We stimuleren het gebruik van elektrische auto's en scooters door het realiseren of mogelijk maken van meer lokale oplaadpunten (slimme lantaarnpalen) en we verduurzamen het Vughtse wagenpark.
  • We ondersteunen collectieve moestuinprojecten van wijkbewoners.
  • Groen in en om het dorp is belangrijk voor de leefbaarheid van Vught en Cromvoirt. Bestaand groen moet zoveel mogelijk behouden blijven en vrij toegankelijk zijn.
  • We houden Vught en Cromvoirt groen door bomen zoveel mogelijk te sparen, de oevers van de IJzeren Man niet te bebouwen en recreatie kleinschalig te houden.

Milieu

• We gaan meer gebruik maken van lokale vormen van groene energie-opwekking.
  • We blijven onder de grenzen van geluids- en fijnstofplafonds bij Vughtse en Cromvoirtse infrastructuurprojecten.
  • We meten de fijnstof in Vught en willen (verkeers)maatregelen kunnen nemen om het fijnstofniveau drastisch te verlagen. Hiervoor zal de landelijke politiek regelmatig benaderd worden.
  • We geven voorlichting over het gebruik van schoonmaakmiddelen in de openbare ruimte en het Vughtse systeem van gescheiden regenwaterafvoer om vervuiling van de vijvers te voorkomen.
  • Bij verbeteringen aan spoor en wegen door en rondom Vught willen wij dat het geluidplafond bij oplevering minstens 2db. onder het wettelijke geluidplafond ligt. Daarvoor zullen wij onze landelijke en provinciale collega’s benaderen.
  • Hetzelfde geldt bij sanering van bestaande overschrijdingen van geluidsplafonds. De kosten van de sanering komen wat ons betreft voor rekening van de veroorzaker, dus niet voor de gemeente Vught.
  • We maken in overleg met winkeliers afspraken over de vrachtwagens die hen bevoorraden om ervoor te zorgen dat zij de woonomgeving minder vervuilen.
  • Een meetnet voor geluid- en luchtkwaliteit in de omgeving van de Vughtse infrastructuur wordt uitgebreid om de praktijk van het modelmatig wegrekenen en wegmoffelen van overlast terug te dringen.
  • De te grote luchtvervuiling door autowegen en het spoor in en rondom Vught wordt aangetoond en gaan we bestrijden met de hulp van de landelijke en provinciale collega’s.
  • We analyseren de doorvoer van gevaarlijke stoffen per spoor en proberen met behulp van ons landelijk en provinciaal netwerk, risicovolle situaties te stoppen.
  • We bestrijden schaliegasboring en -winning in of nabij onze gemeente. Samen met andere gemeenten, de provincie en het parlement verzetten we ons nog steeds tegen de sterk verouderde Mijnbouwwet die nadelig is voor de bewoners.
  • We bestrijden actief de vele illegale drugslaboratoria.
  • In samenwerking met ondernemers, scholen, jeugdwerk en sportverenigingen pakken we het zwerfvuil aan. De Zwerfvuildag wordt vanzelfsprekend weer in ere hersteld.