Voor elkaar

Leren met elkaar

Voor Kinderen (0-12)

• We voeren een speelruimtebeleid en daarin krijgt de buurt medezeggenschap over de aanwezige speelruimte.
  • In elke woonwijk wordt minstens 3 procent van de grond bestemd voor buitenspeelruimte
  • De SP kiest voor een tweede kinderboerderij, met zonne-energie (actie 'Kinderboerderijen in de zon').
  • De SP pleit voor een dorpsmoestuin, zo mogelijk samen met de bestaande kinderboerderij op Voorburg, biologisch werkende boeren uit de buurt, de Natuur- en Milieugroep Vught, Jeugdnatuurwacht en scholen.
  • We investeren in de Stichting Leergeld die zich inzet voor de maatschappelijke participatie van kinderen van 4 tot 18 jaar. Deze kinderen komen zonder extra steun vaak aan de zijlijn van de samenleving terecht.

Voor Jongeren (12+)

• We betrekken jongeren bij de Vughtse samenleving. Dit doen we onder andere vanuit het jongerencentrum Elzenburg.
  • We stimuleren de actieve deelname van jongeren aan vrijwilligerswerk en maatschappelijke stages, waardoor zij zich bewust worden van wat er speelt in de maatschappij en hoe waardevol hun bijdrage is. Op deze manier komt vrijwilligerswerk en maatschappelijke stage in het teken te staan van leefbaarheid van en betrokkenheid.
  • Het jongerencentrum Elzenburg wordt in stand gehouden en een optimaal gebruik voor en door jongeren wordt bevorderd.
  • Bij alle aanbestedingen en subsidies van de gemeente leggen we vast hoeveel stage- en leerwerkplekken de opdrachtnemer moet verzorgen voor jongeren tot 27 jaar. De school is te allen tijde verantwoordelijk voor het vinden van een stageplaats voor leerlingen.
  • Wij ondersteunen werkgevers die jongeren een werkplek bieden voor de beroeps­begeleidende leerweg (BBL) niveaus 1 en 2.
  • Het Vughtse signaleringssysteem Zorg voor Jeugd, waarin jeugdzorg, huisartsen, politie en jeugdwerk met elkaar samenwerken, wordt verder ontwikkeld om te voorkomen dat jongeren ontsporen.

Voor Jong volwassen (18+)

• We stimuleren werkgevers om jonge arbeidsgehandicapten in dienst te nemen.
  • Bestaande arbeidsplaatsen met begeleiding via de sociale werkvoorziening, worden beschermd.
  • In samenwerking met de regio werken we aan een Jeugdwerkgarantieplan: geld dat jongeren aan uitkering zouden krijgen, wordt ingezet om hen in dienst te nemen op een werkervaringsplaats tegen een volwaardig loon.
  • We vinden het noodzakelijk dat de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) worden uitgebreid voor Vughtse en Cromvoirtse jongeren. Het RMC zou alle jongeren tot 23 jaar moeten gaan volgen, ongeacht hun kwalificatieplicht (extra contactmomenten adolescenten).