Voor elkaar

Samen leven met elkaar

Armoede

• De gemeente neemt het initiatief tot een nieuw Armoedepact en bundelt daarbij de inzet van alle organisaties die iets tegen armoede (vooral bij kinderen) kunnen doen.
  • We vragen bij belangrijke gemeentelijke beslissingen een armoede-effectrapportage.
  • Middelen die het kabinet toevoegt aan het gemeentefonds voor armoedebeleid worden alléén met dat doel ingezet en worden dus geoormerkt.
  • De Voedselbank verdient steun van de gemeente en krijgt die dus ook. We ondersteunen eveneens initiatieven als de Kledingbank en het Repair Café Vught.
  • We willen vroegtijdige (schuld)hulp, bijzondere bijstand en een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid.
  • De schuldhulpverlening blijft minimaal op het huidige niveau maar we beperken de bureaucratie. Dus: zo min mogelijk formulieren.
  1. •   De gemeentelijke inkomensvoorzieningen voor mensen met een laag inkomen, zoals witgoed-regeling, langdurigheidtoeslag, bijzondere bijstand en collectieve ziektekostenverzekering blijven in stand. Wij willen ruimere mogelijkheden om bijstand te krijgen, tot 120% van de bijstandsnorm.
  2. •   We zorgen ervoor dat iedereen die rond moet komen van een te laag besteedbaar inkomen mee kan doen aan cultuur, kunst, sport en spel. Wij hanteren hierbij de norm van de voedselbanken.
  3. •   We werken samen met de stichting Leergeld Vught die er voor zorgt dat kinderen van 4 t/m 18 jaar mee kunnen doen met activiteiten op school, hobby's, bijlessen, sport of die geconfronteerd worden met buitengewone studiekosten.
  • Als mensen langer thuis moeten blijven wonen, zullen woningaanpassingen vaker aan de orde zijn. De gemeente informeert betrokken burgers daarover actief (mogelijk in samenwerking met de Woonadviseurs van Ouderen Samen en buurtregisseur) en steunt de inwoners die zelf een noodzakelijke woningaanpassing niet kunnen betalen.

Veiligheid

• We zetten de Vughtse wijkagenten bij voorkeur in met een duidelijke preventieve functie. Daarvoor moeten ze vooral op straat zijn; het is belangrijk dat zij de mensen in de wijk kennen.
  • De SP Vught zal maatregelen uit veiligheidsoverwegingen nauwlettend volgen en iedere vorm van (mogelijke) privacy-schendingen vermijden.
  • De SP wil de procedure van aangifte vereenvoudigen.

Verkeersveiligheid

• Rondom scholen worden zoveel mogelijk auto-te-gast situaties gecreëerd. Dat geldt ook voor woonwijken.
  • We verbeteren onoverzichtelijke en gevaarlijke kruisingen en verbindingen tussen wegen, fiets­en voetpaden zoals de Ovonde.
  • De snelheid in 30 km-gebieden wordt vaker gehandhaafd.

Welzijn

• Overlast door verwarde mensen is veelal een direct gevolg van het regeringsbeleid van extramuralisering van de zorg. Mensen die zorg nodig hebben konden in het nabije verleden terecht in zorginstellingen. Als gevolg van bezuinigingen zijn mensen die kampen met dementie, een psychische aandoening of een andere mentale beperking, gedwongen langer thuis te blijven. Mensen die al opgenomen waren, zijn vaak teruggeplaatst in woonwijken. De SP is van mening dat niet iedereen zonder bijzondere zorg kan en/of wil. Wanneer deze inwoners overlast voor andere inwoners geven, willen wij dit graag oplossen met Welzijn Vught, de GGD en in samenspraak met de wijkagent.
  • De gemeente sluit aan bij bestaande sociale of buurtnetwerken en stimuleert de totstandkoming ervan. Deze netwerken worden actief geïnformeerd en betrokken bij besluitvorming in de gemeenteraad. Er komt één door de gemeente aangestelde buurtregisseur die diverse netwerken met elkaar in verbinding brengt.
  • Er komen laagdrempelige ontmoetings- en informatiepunten in de wijken. Een goed voorbeeld hiervan is de Rode Rik.
  • Bij te vervangen straatmeubilair plaatsen we slimme lantaarnpalen die ook kunnen worden gebruikt als laadpalen voor elektrische auto’s. Dit met het oog op 2025 als er alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht.
  • We bieden verenigingen en organisaties goede en betaalbare gemeentelijke accommodaties voor hun activiteiten, zodat verenigingen minder kosten maken en zodat alle bewoners goedkoper toegang krijgen tot deze accommodaties.
  • Om alle inwoners meer in aanraking te laten komen met kunst en cultuur, biedt elke gesubsidieerde instelling in Vught of Cromvoirt een keer per jaar een gratis voorstelling of Open Dag aan.
  • Voor onze woonwijken stellen we budget beschikbaar voor kleine verbeteringen of aanpassingen in de openbare ruimte. Dit op basis van verzoeken van bewoners.

Fietsen

In Vught stimuleren we het gebruik van de fiets en ontmoedigen het gebruik van de auto. Het principe wordt: Je kunt overal komen met de auto, maar met de fiets ben je sneller!

• We willen voldoende fietsstallingen bij het station, de winkelcentra, sportaccommodaties en scholen.

Bereikbaarheid

• We realiseren bij voorzieningen voldoende parkeerplaatsen voor ouderen en mensen met een beperking.
  • De bereikbaarheid van gemeentelijke gebouwen, accommodaties, winkelcentra, scholen, gezondheidscentra en verzorgingshuizen voor voetgangers en fietsers wordt onderzocht en zo nodig verbeterd. Hierbij wordt de maatlat zo gelegd dat ook mensen met een beperking de gebouwen eenvoudig kunnen betreden.
  • Scholen, bejaardenhuizen en gezondheidscentra moeten goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, buurtvervoer en seniorenbus.