Speeldooswijzer

26 januari 2010

Speeldooswijzer

Vandaag de "cultuurwijzer" van Theater de Speeldoos ingevuld. Het blijkt niet echt een cultuurwijzer maar meer een "Speeldooswijzer". Vragen of Theater de Speeldoos bestaansrecht heeft of Theater de Speeldoos moet blijven bestaan of Theater de Speeldoos sfeerbepalend is en of Theater de Speeldoos de identiteit van Vught bepaald. Zelfs als het niet over Theater de Speeldoos gaat, gaat het wel over het theater (toch de Speeldoos dus!) En om dat zeker te stellen ook nog maar gevraagd of de theaterfunctie voor eeuwig in Theater de Speeldoos moet blijven. Het zegt heel veel over Theater de Speeldoos, maar heel weinig over cultuur. Zelfs de cultuur in Theater de Speeldoos komt er maar bekaaid vanaf.

Dan stel je jezelf de vraag wat precies de bedoeling is van deze "Speeldoos-cultuurwijzer". Vijf stellingen over Theater de Speeldoos. Vijf algemene stellingen over algemeen cultuurbeleid (b.v. de gemeente moet zorgen voor een inspirerend kunst- en cultuurbeleid!) en vijf open deuren. Als representant van die laatste: Voor ouderen en mensen met een beperking moeten de kunst- en cultuuruitingen toegankelijk blijven (stelling 15). Een kans van 100% dat iedereen daar helemaal mee eens bij in zal vullen.

Het resultaat is een cultuurwijzer die nauwelijks over cultuur gaat en die weinig onderscheidend werkt. Een troost: de 'cultuurparagraaf' van de diverse partijen wordt er bij geplaatst. Zo kan de bezoeker zich toch een gedegen indruk vormen van de inzet van de diverse partijen op cultuur.