Vught 'een plaats apart' ?

21 januari 2010

Vught 'een plaats apart' ?

Het was in 1994 nog even spannend. Vught dreigde - met Rosmalen - opgeslokt te worden door 's-Hertogenbosch. Wat Rosmalen niet lukte, lukte Vught gelukkig wel. We bleven 'een plaats apart'.

Met de komst van Roderick van de Mortel als burgemeester werd er weer even gespeculeerd. Zou deze ex-wethouder van 's-Hertogenbosch voornemens zijn Vught alsnog aan deze grote stad uit te leveren? De burgemeester heeft er vele ludieke woorden aan gewijd: Vught blijft een plaats apart!

En dan klopt plotseling D66 weer op de gemeentedeur. Ze waren vier jaar oorverdovend stil. Maar nu de wind gunstig lijkt, willen ze wel weer overstag gaan. Meeliften op landelijk succes. Met dank aan Pechtold. Maar diezelfde Pechtold wil wel doodleuk alle gemeenten met minder dan 50.000 inwoners verplichten om te fuseren (in Binnenlandsbestuur van 4 december 2009). Bij Pechtold in Vught zijn aparte positie dus niet meer veilig. Hoe zit dat dan met onze herrezen Vughtse afdeling?

Het programma is nog immer niet te achterhalen op de website. Maar volgens de berichtgeving moet het bol staan van de samenwerking. 'Slimme samenwerking' wel te verstaan met naburige gemeenten. Dat lijkt nu opeens een D66-opstapje naar fuseren! Zeker omdat Pechtold in hetzelfde artikel de samenwerking tussen gemeenten hekelt als ??nauwelijks democratisch te controleren??.

De SP is daar duidelijk over: eerder kleinschaliger dan grootschaliger. Samenwerken of fuseren is iets van bestuurders. De mensen willen eerder weer aandacht voor hun buurt of wijk. De schaal van de buurt past beter bij de menselijke maat.

Hoe dan ook. Met D66 lijken we ons voorbestaan als Vught niet zeker.