Ja, maar ...

8 mei 2010

Ja, maar ...

De nieuwe coalitie neemt zich voor de reeds ingezette cultuurverandering door te zetten. Vught als "Ja-gemeente" staat in het bestuursakkoord. Dat vraagt allereerst wat van de uitdragers van deze cultuur: de coalitiepartijen. Het betekent voorstellen positief tegemoet treden. Kijken naar de intenties, mogelijkheden en zo nodig zoeken naar alternatieven. Het betekent vooral niet uitgaan van kwade bedoelingen, verborgen agenda's en/of onnozelheid van de indieners van de voorstellen.

Jammer dus dat de jongerenraad bij hun voorstel voor een nieuw jongerencentrum worden uitgemaakt voor onnozel, hun begeleiders verdacht van verborgen agenda's en het vorige college beticht van kwade bedoelingen. De "ja-gemeente" zit GB blijkbaar niet in het bloed. Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Ons advies: treed de voorstellen positief tegemoet en je ziet dat er goed over nagedacht is. Kijk naar de intenties en bedoelingen met een nieuwe accommodatie. Het moet immers een plek voor alle jongeren worden. Ook daar is goed over nagedacht. En als het niet helemaal naar het ideee van de jongerenraad gerealiseerd kan worden, zoek dan naar alternatieven met inachtnemening van de intenties en bedoelingen.

Als het "Ja" zeggen alleen maar van toepassing is op voorstellen en verzoeken die eenvoudig in het eigen straatje passen, wordt het geen "Ja-gemeente" maar een "Jammer-gemeente".