Makkelijk verdient

14 juli 2010

Makkelijk verdient

De gemeente moet bezuinigen. Dat betekent - beste Vughtenaren - dat het allemaal minder wordt. U krijgt straks minder of moet er meer voor gaan betalen. De crisis vraagt nu eenmaal zijn tol. Voor iedereen? Nee, er zijn uitzonderingen: Raadsleden!

Door een "fortuinlijke" samenloop van omstandigheden is de vergoeding van gemeenteraadsleden in Vught met maar liefst 26% verhoogd (met 180 euro bruto per maand). Nu gaan de raadsleden niet zelf over hun vergoeding. Dat bepaalt de minister van BZK. Wel kunnen de raadsleden besluiten met een lagere vergoeding genoegen te nemen. De vergoeding kan met maximaal 20% verlaagd worden. De gemeenteraad kan dus laten zien zichzelf niet te willen bevoordelen en de vergoeding eigenhandig weer verlagen! Dat is dan ook het voorstel van SP en PvdA/GL.

Maar dan komt de boter op het hoofd. Menig gemeenteraadslid blijkt wel zeer veel begrip op te kunnen brengen voor de eigen financiele situatie of die van hun collega's. Er wordt zelfs gezegd dat collega raadsleden "niet onbedoeld het slachtoffer mogen worden". En er zijn mensen die zich al slachtoffer voelen: "ik ben inderdaad een van de raadsleden die minder uren is gaan werken vanwege mijn raadswerk?". Het is inderdaad meelijwekkend.

Maar het zijn geen slachtoffers. De raadsleden zijn spekkopers. De aanpassing van BZK beoogde slechts een verhoging van 2,1%. Alleen door een gelijktijdige rekenkundige aanpassing van de gemeenteklassen (op basis van het aantal inwoners) pakte de verhoging extra voordelig uit voor de Vughtse raadsleden.

Het raadswerk is nog steeds hetzelfde. De verhoging wordt de raadsleden domweg in de schoot geworpen. Dat is makkelijk verdient. Maar kun je straks nog met droge ogen bezuinigen steunen op ouderen, zorg, leerlingenvervoer, vrijwilligers of bijstandsgerechtigden, terwijl je voor je zelf voor het volle pond gaat?