Stilte voor de storm

25 juli 2010

Stilte voor de storm

Coalities vormen is een hele klus. Landelijk struikelt men over rechts, mislukt paars-plus en moet nu een Lubberiaanse truc deze Gordiaanse knoop ontwarren. In Vught is er inmiddels een coalitie, maar zonder duidelijk akkoord. Wat rest is een stuurloos gemeentebestuur dat in afwachting van de verwachte bezuinigingsstorm voorlopig voor anker gaat.

Stil blijven liggen is misschien een goede strategie wanneer je daarmee kans hebt dat de verwachte storm aan je voorbij trekt. Maar de nieuwe kapiteins op het schip zijn er zeker van dat, welke koers we ook varen, de storm ons vol zal raken. Dus is het kompas opgeborgen en het anker uitgeworpen. Wachten, wachten en wachten. Het is nog stil, maar dat is de stilte voor de storm.

Het zint me niet: lijdzaam wachten op een storm. Een beetje kapitein neemt zijn maatregelen. Je brengt wat waardevol is in veiligheid. Versterkt kwetsbare onderdelen. Maakt een noodplan en spreekt met elkaar door wat iedereen doet als de storm ons treft.

Ik zeg daarom: blijf de storm de baas en maak dankbaar gebruik van de stilte voor de storm. Niet wachten maar aanpakken!