Leid ons door het duister!

24 september 2010

Leid ons door het duister!

Gisterenavond in het Vughtse Raadhuis. De eerste bijeenkomst van de gemeenteraad om tot een (breed) gedragen ombuigingsprogramma te komen. De bedoeling was een eerste inhoudelijke discussie op basis van ambtelijke informatie. Maar op het allerlaatste moment besloot het college slechts de procedure te bespreken. De vraag was dus: "Hoe gaan we de besluitvorming organiseren?"

Normaliter gaat de gemeenteraad zelf over de wijze waarop zij tot besluitvorming komt. Daar kan het college voorstellen voor doen, maar de raad bepaald. Maar met deze plotselinge wijziging deed het college een voorstel en een aftrap tegelijk. Het was dan ook niet vreemd dat een kritische gemeenteraad niet direct warm liep.

Oorzaak van de plotseling veranderde opzet van de avond was de "externe deskundige" die het college in de hand heeft genomen. (Was het trouwens niet de opzet de inhuur van externen terug te dringen?) Eerder gaf hij de opdracht terug omdat hij zich niet kon vinden in de gekozen - en door de raad geaccepteerde -aanpak. Zijn goed recht. Maar vorige week heeft het college de beste man toch binnengehaald. Voorwaarde was natuurlijk: een andere aanpak!

Met de reeds geplande avond voor ogen dacht het college de nieuwe aanpak (meer naar de wens van de externe deskundige) eenvoudig te kunnen introduceren bij de raad. Maar daarmee geeft het college aan de wens van de extern deskundige belangrijker te vinden dan de afspraken met de gemeenteraad!

Dat kon natuurlijk niet goed gaan. De regie over besluitvormingsprocessen ligt bij de raad. De "overval" met een nieuwe aanpak werd dan ook niet geaccepteerd. Dus eindigde de avond vroeg. Iedereen kon onverichterzake weer naar huis. Woensdag 9 oktober beginnen we - nu voorbereid - opnieuw aan het proces.

Overigens waren er genoeg raadsleden die op voorhand geen enkel probleem hadden met de koerswijziging. Het zegt natuurlijk ook wel wat wanneer je bij de kennismaking met de externe deskundige zegt: "Bent u diegene die ons door het duister gaat leiden?"

Sommige mensen zijn echt de weg kwijt!