Idealisme of vals sentiment?

13 oktober 2010

Idealisme of vals sentiment?

Je zou het voor de zekerheid nog eens terug moeten luisteren. (En dat kan hier onder "Actualiteiten") Saskia Heijboer, de fractievoorzitter van de VVD, vindt nu dat een ambitie uit het verkiezingsprogramma en "best een hele grote winst" hen voldoende legitimeert om de geuite eensgezinde bezwaren van betrokken organisaties voorlopig compleet te negeren.

De afgelopen jaren klonk steevast het verwijt aan het adres van de SP dat we onvoldoende luisterden naar direct betrokkenen en te zeer uit idealisme handelen. Gemeentebelangen (GB) ging daarbij nog een stapje verder en wilde een plan alleen ontwikkelen als dat de expliciete goedkeuring had van de betrokkenen. Maar eenmaal op het pluche blijkt dit allemaal holle retoriek. De meningen van betrokkenen worden nu eenvoudig van tafel geveegd.

Werkelijk consequent zou het zijn, nu het draagvlak en de goedkeuring ontbreekt, de eigen ambities direct overboord te gooien. Maar - als een duveltje uit de doos - blijkt nu toch het eigen programma en de eigen idealen van groter belang dan de mening van betrokkenen. Een unaniem "niet doen" van schoolbesturen, Prins Hendrik en JeugdAktief zou in GB-theorie betekenen dat het plan van tafel moet. De goedkeuring van betrokkenen ontbreekt immers volledig.

Maar de nieuwe VVD-theorie (geuit in Avulo Actueel) sluit beter aan bij die van de SP: Politieke partijen dienen alles in het werk te stellen om de eigen ambities te realiseren. Neem dus rustig het eigen programma en de eigen idealen als uitgangspunt, maar verwijt nooit meer iemand dat te doen.
Anders dan de VVD vinden wij wel dat je je eigen visie en ambities zorgvuldig dient te wegen tegenover alle andere belangen. Dat is heel wat anders dan deze volledig negeren of bagatelliseren.

En dan moet je natuurlijk ook nog kunnen uitleggen wat dan het algemeen belang is van hetgeen je voorstelt. Getuige reacties op de website www.schoolvughtnoord.nl begrijpt zelfs menig VVD-aanhanger niet waar de VVD nu mee bezig is.

Misschien is het geen idealisme, maar vals sentiment?