Dode mus?

14 november 2010

Dode mus?

De VVD is om en alles wijst er op dat de school in Vught Noord gewoon gebouwd wordt waar die al die tijd al voorzien was. Iedereen vraagt zich af waar dit politieke gekrakeel nu allemaal goed voor was. Laat ik deze politieke dwaling eens proberen te analyseren.

Het begon allemaal eind april toen de kersverse coalitie (GB, VVD en D66) in hun bestuursakkoord gezamenlijk tekende voor realisatie van de school op een andere locatie. Dat was een regelrechte blunder. Iedereen met een beetje boerenverstand snapt dat je een besluit uit 2007 niet zomaar even terugdraait. Dat betekent altijd meer kosten, tijdverlies en bovendien veel onbegrip bij betrokkenen. Daar hoef je zelfs geen dossierkennis voor te hebben.

Toch stond het in het bestuursakkoord: ?Voor de geplande school voor basisonderwijs in Vught Noord (Stadhouderspark) wordt, gelet op de gevaarlijke ligging, een andere locatie gekozen?. Dat is eigenlijk maar op twee manieren te verklaren. Of de onderhandelaars wisten niet waar ze mee bezig waren of er is iemand (de VVD?) willens en wetens blij gemaakt met een dode mus.

Hoe het ook is. We moeten ons zorgen maken. In het eerste geval betekent het dat mensen die bij voor de hand liggende zaken al niet weten waar ze mee bezig zijn, moeten gaan beslissen over minder voor de hand liggende complexe bezuinigingen.
In het tweede geval betekent het dat nu al het onderling vertrouwen in de coalitie op de proef gesteld wordt. Want wat doe je wanneer beloftes niet worden ingelost? Je vraagt iets nieuws of je komt ook van jou kant een belofte niet na. Spanningen waar je doorgaans niet op zit te wachten.

Volgens Susan Otters (VVD) is er echter met deze aderlating van de VVD geen vuiltje aan de lucht. Juist dat geeft weer lucht aan het vermoeden dat de onderhandelaars inderdaad zomaar wat afgesproken hebben. Het lijkt geen enkel probleem als het akkoord op belangrijke punten niet gerealiseerd wordt.

Het is daarmee een vreemd akkoord. Een akkoord dat de naam akkoord niet waardig is. Het wordt wachten op de volgende afspraak uit het bestuursakkoord die niet doorgaat.