Zijn we wijzer geworden van cultuurwijzer?

2 maart 2010

Zijn we wijzer geworden van cultuurwijzer?

Eenvoudig antwoord: Nee!

Waarom niet?
10 van de 15 stellingen zijn nauwelijks onderscheidend. De spreiding in de beantwoording van de diverse partijen laat daar dan ook een verschil zien van maximaal 2 cijfers. Het verschil moet dan komen uit de resterende 5 stellingen.

De telling deugt voor geen meter. Afgemeten aan de gemiddelde response scoort het CDA het beste. Zij wijken in totaal maar 21,62 punten af van de gemiddelde score. GB scoort het slechtste met een afwijking van 31,42 punten. Hoe kun je dan toch het meest geadviseerd worden?

En wie heeft die culturwijzer eigenlijk ingevuld? Zijn dat werkelijk mensen die een beetje met cultuur op hebben? Zij moeten net als GB vinden dat er al genoeg te doen is in Vught (stelling 3 score 8). Dat er daarom minder middelen naar de amateurkunst mogen (stelling 14 score 4). Ook is het maar de vraag of een theaterfunctie behouden moet worden in Theater de Speeldoos (stelling 12 score 5), al heeft een professioneel theater hier wel bestaansrecht (stelling 13 score 1). Waarschijnlijk mag het theater naar een andere locatie.

Het ziet er naar uit dat we niet veel wijzer zijn geworden van deze cultuurwijzer en zeker de cultuur niet.